بث:
أصبحت المملكة العربية السعودية رائدة بتحقيق معدلات نجاح مرتفعة بصناعة وتنظيم الأحداث العالمية الفريدة والنوعية على جميع الأصعدة، والفوز باستضافة أهم المناسبات الدولية في شتى المجالات، لاسيما الرياضية منها، التي دائماً ما يشار فيها إلى النجاح الكبير المرافق لكل تفاصيل الاستضافة والتنظيم والحفاوة، محققةً بذلك قفزات تنموية في مختلف جوانب الحياة المعنية بالبشرية أجمع، ومواكبةً الحديث والجديد والمبتكر في حياة الإنسان وجودية حياته.
بعد ظفرها وفوزها بتنظيم إكسبو 2030، وكأس العالم 2034، وكأس آسيا 2027، وما سبقها من نجاحات باستضافتها باقتدار واحترافية للعديد من المناسبات الرياضية العالمية، على غرار كأس العالم للأندية 2023، ورالي داكار لمدة 10 سنوات، لتكون بذلك أول دولة في قارة آسيا تفوز باستضافة هذا الحدث الرياضي العالمي الأضخم على صعيد سباقات الرالي، ومثل ذلك مناسبات رياضية عالمية ضخمة، حظيت بالإشادة على حسن تنظيمها واستضافتها.
واليوم تجدد المملكة اسبقيتها بقراءة المستقبل وتتعامل معه كواقع معاش، إذ اتخذت من نفسها باكورة لبدء عالم رقمي، ذي ارتباط بالجوانب الترفيهية والاقتصادية والرياضية، وذلك عبر استضافتها لأول نسخة من كأس العالم للرياضات والألعاب الإلكترونية في عاصمتها الرياض، مخصصة له جوائز بقيمة 60 مليون دولار أمريكي، أغرت أكثر من 2500 لاعب على المشاركة فيه، مع توقعات بتوافد 2 مليون زائر وحاضر لفعاليات هذا الحدث العالمي، بعد أن سهلت لعشاق رياضات الألعاب الإلكترونية زيارة المملكة، إذ يمكنهم الحصول على تأشيرة زيارة للمملكة بمجرد شراءهم تذكرة واحدة لحضور الحدث، إلى جانب الإعلان اليوم الجمعة عن تنظيم واستضافة حدث أكثر ضخامة في ذات المجال، المتمثل في استضافة أول نسخة للألعاب الأولمبية للرياضات الإلكترونية عام 2025.
وعن تفاصيل كأس العالم للرياضات الإلكترونية نوه الرئيس التنفيذي للاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونيّة تركي الفوزان في تصريحٍ خاص لـ "واس" أن هذه البطولة ستُسهم في تحقيق أهداف الاستراتيجية الوطنية للألعاب والرياضات الإلكترونية، وتعزيز الابتكار عالميًا، وبناء القدرات التنافسية لهذا القطاع، إلى جانب التأثير على السياحة وتنويع الاقتصاد وتنمية القطاعات الواعدة وفق رؤية المملكة 2030، كما تسلط الضوء على الدور الحيوي لقطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية في تواصل المجتمعات على جميع الأصعدة الثقافية والرياضية والاقتصادية، وبما يفتح الآفاق بما يسهم في رفع جودة حياة الإنسان في تلك المجتمعات، وهو الأمر الذي اتفق معه وصادق عليه الرئيس التنفيذي لبرنامج جودة الحياة خالد البكر، عندما أكد في تصريحٍ صحفي أهمية قطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية، سواء على صعيد تنويع الخيارات وتحسين جودة حياة سكان المملكة، أو دعم وتمكين الشباب من الجنسين من المهتمين بهذا المجال على مستوى الممارسة، أو ريادة الأعمال والشركات الناشئة، أو على مستوى الإبداع والابتكار، مشيراً إلى النمو المتسارع لقطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية عالمياُ، الأمر الذي جعل تنمية هذا القطاع واحد من أهم مستهدفات رؤية المملكة 2030، ذات العلاقة بخطة واستراتيجية تضمن للمملكة أن تكون المركز العالمي الأول للألعاب والرياضات الإلكترونية، لأن ذلك سيسهم في توليد الوظائف ودعم قطاعات السياحة والرياضة والترفيه ودعم وتمكين المواهب في هذا القطاع الحيوي وفق إستراتيجية قطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية في المملكة، التي اشتملت على احتضان المملكة لبطولات ومناسبات رياضية تنافسية على مستوى العالم، ومن أهمها كأس العالم للرياضات الإلكترونية التي تحتضنها الرياض هذه الأيام وعدّها الرئيس التنفيذي لمؤسسة كأس العالم للرياضات الإلكترونية رالف رايشرت احتفالاً استثنائياً يوحّد المجتمع الدولي عبر الألعاب والرياضات الإلكترونية، ويحقق قفزة في صناعة الرياضات الإلكترونية وتنميته واستدامته عبر منظومة القطاع بأكمله، مبدياً فخره وحماسه لفتح آفاق وإمكانيات جديدة لهذه الرياضة، ومشاهدة نخبة أندية الرياضات الإلكترونية والرياضيين يتنافسون عبر أفضل الألعاب في العالم للحصول على جوائز كبرى ولتتويج أول نادٍ كبطل لكأس العالم للرياضات الإلكترونية.
وحول هذه البطولة العالمية الأولى من نوعها على صعيد رياضات الألعاب الإلكترونية، أكد الرئيس التنفيذي للرياضات الإلكترونية في مؤسسة كأس العالم للرياضات الإلكترونية فيصل بن حمران، أن المملكة أثبتت بأنها في صدارة المشهد العالمي للرياضات والألعاب الإلكترونية من خلال استضافة النسخة الأولى للحدث الأكبر في تاريخ القطاع "كأس العالم لرياضات الألعاب الإلكترونية"، لافتاً الانتباه إلى التميز والإبهار اللذين شهدهما الأسبوع الافتتاحي للبطولة، حيث تجاوز كل التوقعات، وحظي الحدث بردود فعل إيجابية من عشاق الألعاب والرياضات الإلكترونية، سواء من الحاضرين في SEF أرينا التي تحتضن الحدث، أو المتابعين خلف الشاشات، وقال: "لطالما حلم عشاق الرياضات الإلكترونية حول العالم بمشاهدة أفضل الأندية واللاعبين يتنافسون في أشهر الألعاب، ونجح كأس العالم للرياضات الإلكترونية في تحقيق هذا الحلم على أرض المملكة".
كل ذلك دفع جموع من المهرة والمحترفين السعوديين وغير السعوديين للحرص على المشاركة في هذا الحدث الذي بدأ في اليوم الثاني من الشهر الحلي 2024م، والبالغ عددهم أكثر من 2500 لاعب، سيتنافسون على مدى 8 أسابيع للظفر بجوائر تبلغ قيمتها 60 مليون دولار، إلى جانب فعاليات عديدة مختلفة ثقافية وترفيهية وفنية ورياضية تنتظر جماهير هذا الحدث العالمي، الذي بات الراغبين في حضوره الحصول على تذاكر تمكنهم من الاستمتاع ومشاهدة مجرياته وما يصاحبه من فعاليات.
هؤلاء اللاعبون الذين حرصوا على المشاركة في هذه التظاهرة الرياضية العالمية، اتفقوا على أنهم حظوا باستثنائية دون غيرهم، إذ سيدونون أسماءهم في سجلات تاريخ هذه الحدث في نسخته الأولى، لاسيما في المملكة العربية السعودية التي باتت محوراً عالمياً ومسرحاً رئيساً لمنافسات رياضات الألعاب الإلكترونية، والبداية الفعلية للاعبين المحترفين في هذا النوع من الرياضات، استناداً لردود الأفعال التي لمسوها من صنّاع وجماهير رياضات الألعاب الإلكترونية وخبرائها والمستثمرين فيها حول العالم.
من جهته عدّ اللاعب السعودي إبراهيم العلي "Quartz" المحترف في لعبة Overwatch 2 ويلعب للفريق السعودي Twisted Minds، مشاركته في كأس العالم للرياضات الإلكترونية بمثابة الحلم الذي تحقق، كونه جزءاً من الحدث ولحظة مميزة على الصعيد الشخصي، وشرف كبير بتمثيله وفريقه للوطن في هذه الكأس العالمية، بوصف ذلك لحظة مهمة في مسيرته المهنية كلاعب محترف، منوهاً بفخره الكبير باستضافة المملكة لأكبر حدث في تاريخ الألعاب والرياضات الإلكترونية، لاسيما وأنها تظاهرة رياضية عالمية ستشهد مشاركة أفضل لاعبي العالم في المنافسات، مما سيجعل جميع المواجهات صعبة.
وعلى غرار اللاعب العلي علَّق اللاعب السعودي رائف التركستاني، محترف لعبة Tekken 8 وممثل فريق Dragons باسم Luminous Rage على مشاعره المختلطة جراء مشاركته في الحدث، وحجم الحماس الذي يعيشه لخوضه غمار منافسة عالمية بهذا الحجم، وزاد تلك المشاعر لديه احتضان المملكة لهذه التظاهرة العالمية، وقال: "حلمت طوال عمري بهذه اللحظة وسأفعل ما بوسعي للظفر بالبطولة أنا وفريقي، خصوصاً في ظل الدعم الذي نحظى به جميعاً كلاعبين سعوديين من الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية"، عاداً ذلك الدعم أحد أهم المحفزات لتقديم أداء فني عالٍ، والارتقاء إلى مستويات أفضل باستمرار، مؤكداً جاهزيته وفريقه لإظهار إمكانياتهم كسعوديين بما يعكس أفضل صورة للاعب السعودي أمام العالم.
اللاعب الأهم في فريق T1 الكوري الجنوبي الذي يضم مجموعة من نخبة نجوم الألعاب الإلكتورنية، "لي سانج هيوك" المعروف باسم "Faker" أحد أبرز اللاعبين المحترفين في عالم الرياضات الإلكترونية، إذ جرى إدراج اسمه مؤخرًا في قاعة مشاهير الرياضات الإلكترونية في لعبة League of Legends، والذي فاز بأربع بطولات عالمية، ولديه 10 ألقاب مشتركة في الدوري الكوري الجنوبي وأبطال كوريا، وشارك في عدة بطولات لأكثر من 12 عامًا، وقادته مهارته الفردية وقيادته فرقه إلى الظفر ببطولة قبيل أيام في هذا الحدث الأهم الذي تستظيفه حالياً العاصمة الرياض، أبدى سعادة كبيرة بالدعم الذي حظي به وفريقه من الجمهور السعودي الحاضر بكثافة لفعاليات البطولة، مؤكداً أن الرياض باتت واحدة من أبرز وأهم عواصم العالم في احتضان بطولات عالمية مهمة في رياضة الألعاب الإلكترونية، إلى جانب المكانة التي أصبحت تحلتها داخل قلبه، نظير الذكريات التي يحملها وفريقه خلال مشاركاتهم في البطولة، والإنجاز الذي استطاعوا تحقيقه خلال هذه المشاركة.
ردود الأفعال الإيجابية الداعمة لخطوات المملكة الجادة في تنمية هذا القطاع محلياً وعالمياً تؤكد أن المملكة استطاعت وقبل الجميع قراءة مدى قدرة صناعة الرياضات الإلكترونية أو "ألعاب الفيديو التنافسية"، على أن تكون واحدةً من أبرز وأهم الصناعات في عصرنا الحالي، عطفاً على الشعبية الجارفة لهذه الرياضات، واتساع نمو مستخدميها من الأطفال والبالغين، مما أسهم في دخول العديد من شركات التكنولوجيا الكبرى، ومطوري الألعاب ومؤسسات الرياضية الإلكترونية للاستثمار في هذه الصناعة، إلى جانب الاهتمام الدولي بها من خلال تنظيم العديد من البطولات الضخمة التي تقام في جميع أنحاء العالم.
وتتمتع الرياضات الإلكترونية أيضًا بجمهور عالمي هائل، لتتجاوز أرقام مشاهدات بطولاتها العديد من الرياضات التقليدية، كما تعد الرياضات الإلكترونية ثالث رياضة شعبيةً من حيث عدد المشاهدات، ويتم بث بطولات ودوريات الرياضات الإلكترونية بانتظام على التلفزيون ومنصات البث المباشر للألعاب الشهيرة، وتقدم أكبر أحداث الرياضات الإلكترونية جوائز بملايين الدولارات، ويشهدها ملايين المعجبين حول العالم.
وجذبت بطولات الرياضات الإلكترونية واسعة النطاق، الآلاف من المشاركين والمتفرجين وملايين المشاهدين عبر الإنترنت، نظراً لإمكانية إقامتها بشكلٍ افتراضي أو شخصي، مما أدى إلى استثمار المذيعين ومنصات البث بشكل كبير في صناعات الرياضات الإلكترونية، مع قنوات ومنصات مخصصة تقدم تغطية حية للبطولات والمباريات.
وشهدت صناعة الرياضات الإلكترونية أيضًا استثمارات كبيرة من الرعاة والمعلنين، حيث دفعت العلامات التجارية من خلال استفادتها من الجمهور المتزايد والتفاعل مع المستهلكين الأصغر سنًا، للدخول في هذا الاستثمار الذي أسهم في دعم نمو الصناعة.
وأدّت شعبية صناعة الرياضات الإلكترونية إلى قيام العديد من العلامات التجارية الكبرى برعاية الفرق أو الأحداث، ودخلت المنظمات الرياضية الكبرى مثل NBA و NFL و Formula 1 كذلك مشهد الرياضات الإلكترونية، وبدأت في رعاية الفرق والبطولات لزيادة وصولها إلى الجماهير الأصغر سنًا.
واكتسبت الرياضات الإلكترونية أيضًا اعترافًا من المنظمات الرياضية التقليدية، حيث استثمر الكثيرون أو أنشأوا فرق الرياضات الإلكترونية الخاصة بهم، على سبيل المثال، لدى الرابطة الوطنية لكرة السلة الأمريكية، دوري الرياضات الإلكترونية الخاص بها يسمى "NBA 2K League"، مما أسهم في ازدياد شعبية بطولات الرياضات الإلكترونية، إلى جانب اهتمام اللجنة الأولمبية الدولية مؤخرًا لبحث إمكانية إدراج الرياضات الإلكترونية ضمن الألعاب الأولمبية.
وغالبًا ما تتميز بطولات ومسابقات الرياضات الإلكترونية بألعاب فيديو شهيرة مثل ألعاب التصويب من منظور الشخص الأول، وأجهزة المحاكاة الرياضية، والألعاب الاستراتيجية، ويتدرب اللاعبون المحترفون والفرق بشكل مكثّف للمنافسة مع مدربين متخصصين وموظفي دعم.
ووفقًا لتطوّر صناعة الرياضات الإلكترونية، فمن المتوقع أن يولد القطاع في المملكة العربية السعودية مساهمات اقتصادية بقيمة 50 مليار ريال سعودي بحلول عام 2030، كما تستثمر المملكة في مواطنيها واللاعبين لتوفير أكثر من 39000 فرصة عمل في مختلف المجالات المتعلقة بالألعاب والرياضات الإلكترونية في نفس العام.
علاوةً على ذلك، فإن عائدات اللاعبين السعوديين أعلى من متوسط العائد العالمي لكل مستخدم، مما يثبت إمكانات سوق الألعاب والرياضات الإلكترونية في البلاد، وفي كل عام يتجاوز إجمالي جوائز البطولات الدولية والمحلية حاجز الـ 100 مليون ريال سعودي، مما يعكس مدى الإقبال على الرياضة الإلكترونية.
يذكر أن الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية لعب أدوارًا رائدة في الاتحادات الدولية لدعم نمو وتنظيم الرياضات الإلكترونية، مما يجسد التزام المملكة بتطوير صناعة الألعاب، حيث نجحت المملكة مؤخراً في استضافة العديد من الأحداث الدولية مثل موسم الجيمرز الذي جذب أكثر من 500 من نخبة الرياضيين الدوليين، وقدم جوائز مالية كبيرة، الأمر الذي سيسهم في تعزيز مكانة المملكة كلاعب رئيسٍ وبارز في ساحة الألعاب والرياضات الإلكترونية العالمية.
ومع استمرار النمو وزيادة الاعتراف السائد بالرياضات الإلكترونية، فمن المتوقع أن تحظى بمستقبلٍ مشرق، حيث تعد مجالًا سريع النمو والتطور، مع إمكانية كبيرة للمزيد من النمو والابتكار في السنوات القادمة، ومن المرجح أن تظل كذلك قوةً رئيسة في صناعة الترفيه في السنوات المقبلة في جميع أنحاء العالم.
Saudi Arabia is ahead of the world in esports.. The rules of a new era are laid
The kingdom of Saudi Arabia has become a pioneer by achieving high success rates in the manufacture and organization of unique and high-quality global events at all levels, and winning the hosting of the most important international events in various fields, especially sports ones, in which it is always referred to the great success accompanying all the details of hosting, organization and hospitality, thereby achieving developmental leaps in various aspects of life concerned with humanity as a whole, keeping abreast of the modern, new and innovative in human life and the existence of his life.
After winning the organization of Expo 2030, the 2034 World Cup, the 2027 Asian Cup, and the previous successes by ably and professionally hosting many international sporting events, such as the 2023 FIFA Club World Cup and the Dakar Rally for 10 years, to be the first country in Asia to win hosting this largest global sporting event in terms of rally racing, and such huge global sporting events, it was praised for its good organization and hosting.
Today, the kingdom renews its primacy by reading the future and dealing with it as a living reality, as it has taken upon itself to start a digital world, related to Entertainment, economic and sports aspects, by hosting the first edition of the World Cup of sports and electronic games in its capital Riyadh, dedicated to prizes worth 60 million US dollars, enticed more than 2,500 players to participate in it, with expectations of 2 million visitors and attendees to the events of this global event, after it facilitated for fans of e-sports games to visit the kingdom, as they can obtain a visit visa to the kingdom as soon as they bought one ticket to attend the event, besides the announcement on Friday of the organization and hosting of an even more event In the same field, the hosting of the first edition of the Olympic Games for e-sports in 2025 is a huge one.
Regarding the details of the e-Sports World Cup, Turki al-Fawzan, CEO of the Saudi Federation for e-Sports, noted in a special statement to " was " that this tournament will contribute to achieving the goals of the national strategy for games and e-sports, promoting innovation globally, building competitive capabilities for this sector, in addition to affecting tourism, diversifying the economy and developing promising sectors in accordance with the kingdom's Vision 2030, and also highlights the vital role of the games and e-sports sector in Khaled al-Bakr, CEO of the quality of Life program, agreed with him and endorsed him, when he stressed in a press statement the importance of the gaming and e-sports sector, whether in terms of diversifying options and improving the quality of life of the kingdom's population, or supporting and empowering young people of both sexes interested in this field at the level of practice, entrepreneurship and startups, or at the level of creativity and innovation, pointing to the accelerated growth of the gaming and e-sports sector globally, which made the development of this sector one of the most important targets of the kingdom's Vision 2030, related to a plan and strategy that guarantees the kingdom to be the first Global Center for games and e-sports, because will contribute to Generating jobs, supporting the tourism, sports and entertainment sectors, and supporting and empowering talents in this vital sector in accordance with the strategy of the gaming and e-sports sector in the kingdom, which included the kingdom's hosting of competitive sports tournaments and events worldwide, the most important of which is the e-Sports World Cup hosted by Riyadh these days, promised by Ralph Reichert, CEO of the e-Sports World Cup Foundation, an exceptional celebration that unites the international community through games and e-sports, and achieves a leap in the e-sports industry, its development and sustainability across the entire sector, expressing his pride and enthusiasm for opening new prospects and possibilities for this Sports, watch elite esports clubs and athletes compete across the best games in the world for major prizes and to crown the first club as the champion of the eSports World Cup.
egarding this first-of-its-kind World Championship in the field of e-sports, Faisal bin Hamran, CEO of e-sports at the World Cup Foundation for e-Sports, confirmed that the kingdom has proven to be at the forefront of the global scene of e-sports and games by hosting the first edition of the largest event in the history of the sector "E-Sports World Cup", drawing attention to the excellence and, or the followers behind the screens، "Esports fans around the world have always dreamed of watching the best clubs and players compete in the most famous games, and the eSports World Cup succeeded in realizing this dream on the soil of the kingdom,"he said.
All this prompted crowds of skilled and professional Saudis and non-Saudis to participate in this event, which began on the second day of the holy month of 2024, numbering more than 2,500 players, they will compete over 8 weeks to win prizes worth 60 million dollars, in addition to many different cultural, entertainment, artistic and sports events waiting for the fans of this global event, which those wishing to attend to get tickets to enable them to enjoy and watch its events and its accompanying events.
Those players who were keen to participate in this global sports event agreed that they were exceptionally lucky, as they will write their names in the records of the history of this event in its first edition, especially in the kingdom of Saudi Arabia, which has become a global hub and a major stage for esports competitions, and the actual beginning of professional players in this type of sports, based on the reactions they have touched from the makers, fans of esports, experts and investors around the world.
For his part, the Saudi player Ibrahim Ali "Quartz", who is a professional in the game Overwatch 2 and plays for the Saudi Twisted Minds team, considered his participation in the eSports World Cup as a dream come true, being part of the event and a special moment on a personal level, and a great honor to represent him and his national team in this World Cup, as an important moment in his career as a professional player, noting his great pride in hosting the kingdom for the largest event in the history of games and esports, especially as it is a global sports event that will witness the participation of the best eSports players the world is in competitions, which will make all confrontations difficult.
Similar to the Ali player, the Saudi player Raif al-Turkistani, a Tekken 8 Pro and a representative of the Dragons team by the name of Luminous Rage, commented on his mixed feelings due to his participation in the event, and the amount of enthusiasm he is experiencing for going through a global competition of this magnitude, and those feelings have increased the kingdom's embrace of this global event, he said: "I have dreamed all my life of this moment and I will do everything I can to win the championship myself and my team, especially in light of the support that we all have as Saudi players from the Saudi Electronic Sports Federation," he said, adding that support is one of the most important motivators to provide high technical performance, and to improve to better levels continuously, stressing his readiness and his team to show their potential as Saudis to reflect the best image of the Saudi player in front of the world.
The most important player in the South Korean T1 team, which includes a group of elite electronic gaming stars, "Lee Sang Hyuk" known as "Faker" is one of the most prominent professional players in the world of esports, as his name was recently included in the esports Hall of Fame in the League of Legends game, who won four World Championships, has 10 joint titles in the South Korean league and Korean champions, and participated in several tournaments for more than 12 years, and his individual skill and leadership led his teams to win a championship days ago at this most important event currently hosted by the capital Riyadh he expressed great happiness with the support that he and his team received from the Saudi audience, which is very present He stressed that Riyadh has become one of the most prominent and important capitals of the world in hosting important international tournaments in e-sports, in addition to the status it has become within his heart, due to the memories he and his team carry during their participation in the tournament, and the achievement they were able to achieve during this participation.
The positive feedback supporting the kingdom's serious steps in developing this sector locally and internationally confirms that the kingdom has been able to read, first of all, the extent to which the e-sports industry, or "competitive video games", is capable of being one of the most prominent and important industries of our time, out of sympathy for the overwhelming popularity of these sports, and the expansion of the growth of its users from children and adults, which contributed to the entry of many major technology companies, Game Developers and e-sports institutions to invest in this industry, along with international interest in it through the organization of many huge tournaments held all over the world.
Esports also enjoys a huge global audience, surpassing the viewing figures of many traditional sports, and esports is the third most popular sport in terms of the number of views, esports tournaments and leagues are regularly broadcast on television and live streaming platforms of famous games, the largest esports events offer multi-million dollar prizes, and are witnessed by millions of fans around the world.
Large-scale eSports tournaments have attracted thousands of participants, spectators and millions of online viewers due to the possibility of being held virtually or in person, which has led broadcasters and streaming platforms to invest heavily in the eSports industries, with dedicated channels and platforms offering live coverage of tournaments and matches.
The esports industry has also witnessed significant investments from sponsors and advertisers, as brands, taking advantage of the growing audience and interacting with younger consumers, pushed to enter into this investment, which contributed to the growth of the industry.
The popularity of the esports industry has led to many major brands sponsoring teams or events, and major sports organizations such as NBA, NFL and Formula 1 have also entered the esports scene, starting to sponsor teams and championships to increase their reach to younger audiences.
Esports has also gained recognition from traditional sports organizations, where many have invested or created their own esports teams, for example, the American National Basketball Association has its own esports league called "NBA 2K League", which has contributed to the growing popularity of esports tournaments, along with the IOC's recent interest in exploring the possibility of including eSports within the Olympic Games.
Esports tournaments and competitions often feature popular video games such as first-person shooters, sports simulators, strategy games, and professional players and teams train intensively to compete with specialized coaches and support staff.
According to the development of the esports industry, the sector in Saudi Arabia is expected to generate economic contributions of Sar 50 billion by 2030, and the kingdom is also investing in its citizens and players to provide more than 39,000 jobs in various fields related to gaming and esports in the same year.
Moreover, the revenue of Saudi players is higher than the global average revenue per user, which proves the potential of the gaming and e-sports market in the country, and every year the total prizes of international and local tournaments exceed the barrier of SAR 100 million, reflecting the popularity of e-sports.
It is noteworthy that the Saudi Esports Federation has played leading roles in international federations to support the growth and organization of eSports, which embodies the kingdom's commitment to the development of the gaming industry, as the kingdom has recently succeeded in hosting many international events such as the gym season, which attracted more than 500 elite international athletes, and provided large financial prizes, which will contribute to strengthening the kingdom's position as a major and prominent player in the global gaming and esports arena.
With the continued growth and increasing mainstream recognition of esports, it is expected to have a bright future, as it is a rapidly growing and developing field, with great potential for further growth and innovation in the coming years, and it is likely to remain a major force in the entertainment industry in the coming years around the world.